Limity a omezení PPC reklamy

PPC reklamy mají spoustu výhod oproti SEO. Co je ale třeba přiznat, mají také spoustu limitů a omezení. Pro celou řadu webů jsou PPC reklamy zcela nevhodné. Uvažujeme samozřejmě o webech, které mají obchodní cíle. U těch ostatních se musíte spoléhat na neplacené vyhledávání, PPC reklamy by byly vyhazováním peněz oknem. Pojďme se ale podívat na situaci, kdy nabízíte služby nebo prodáváte zboží, a chcete využít PPC reklamy. Co je dobré vědět ještě dřív, než se do toho pustíte?

Zásady reklamních systémů

Prvním problémem jsou restrikce ze strany reklamních systémů, zejména Google AdWords, které zapovídají inzerci na celou řadu produktů nebo služeb, týká se to např. zbraní, tabákových výrobků a mnoho dalšího. Celý výčet jeho zásad pro inzerci naleznete v jeho nápovědě.

Elektronické cigarety AdWords
Elektronické cigarety nelze inzerovat v AdWords

Další služby nebo výrobky, jako např. alkoholické nápoje, zboží pro dospělé, můžete ve vyhledávání inzerovat za jasně stanovených podmínek, v obsahové síti však můžete narazit na mnohem výraznější omezení. V AdWords se vám tak může stát, že například nebudete moci využívat remarketing. Sklik je mnohem benevolentnější, ale i on zakázal řadu produktů, které nemůžete inzerovat.

Elektronické cigarety Sklik
Na Skliku není s elektronickými cigaretami problém

Dalším častým omezením, se kterým se setkáte, je zablokování ochranných známek. I toto se týká AdWords, na Skliku vám to nehrozí. Jak to vyřešit? Inzerenti často zkoušejí uvádět názvy značek s překlepy, není to jistě ideální, ale pokud to plní svůj účel, tak proč to nezkusit.

Hansgrohe AdWords
Všimli jste si chybějícího písmene “g”?

Někdy stačí využít skloňování.

iRobot Roomba AdWords
Je to trochu krkolomné, ale funguje to
iRobot Roomba Sklik
Na Skliku nejsou s ochrannými známkami potíže

Pokud není vyhnutí, můžete uvádět inzerát i bez značky, většina vaší konkurence na tom bude podobně, a tak příliš neztrácíte. Další možností je požádat AdWords (respektive vlastníka brandu) o schválení používání ochranné známky.

Boty Lacoste AdWords
Nikdo z inzerentů nepřišel na to, jak obejít ochrannou známku Lacoste
Boty Lacoste Sklik
Na Skliku bez problémů

Nízká hledanost

PPC reklamy jsou nevhodné pro služby nebo produkty, které jsou příliš úzce specializované. Na internetu je bude vyhledávat velmi málo lidí, výsledné množství návštěvníků vašeho webu bude příliš malé, aby se vám reklama vůbec vyplatila. Takový provoz kampaní nemá příliš velký smysl. Je možné, že za správu kampaní zaplatíte mnohem víc, než kolik vůbec proinvestujete.

Pokud se bude jednat o produkt, který nabízí jen velmi málo subjektů, konkurence v neplaceném vyhledávání bude nízká, a vy se pravděpodobně rychle dostanete na přední pozice. Nebo prostě využijete jiný vhodnější prodejní kanál – pro úzce specializované zboží vám zákazníky asi dřív najde obchodní zástupce. Zkrátka a dobře PPC reklamy jsou vhodné zejména pro produkty, které uživatelé často hledají, a které jsou ochotni si přes internet objednat nebo koupit.

V AdWords se také můžete setkat s tím, že na málo hledaná klíčová slova nebude možné reklamy vůbec spustit. Typicky se může jednat o vyhledávání přesných názvů výrobků. V Skliku se vám reklamy spustí i na málo hledané dotazy. V AdWords se tomuto problému dá vyhnout spuštěním Shopping kampaně.

Vysoká konkurence

Další nevhodnou kategorií jsou služby, které jsou relativně často hledané, ale zároveň jsou velmi konkurenční. To je případ třeba inzerování samotných PPC reklam. Ve výsledku zaznamenáte několik málo stovek prokliků měsíčně, průměrná CPC ale bude příliš vysoká. Prokliků přes klíčová slova, která přináší konverze, pak může být ještě méně, jejich cena bude logicky ještě mnohem vyšší. Pokud budete uvažovat o konverzním poměru kolem jednoho procenta, můžete počítat se třemi či čtyřmi nákupy nebo poptávkami. V takové situaci je lepší zvážit nějaký vhodnější marketingový kanál.

Nízké marže

Další okolnost, kterou musíte zvážit, je, jestli by se vám náklady na reklamu vůbec vyplatily. Pokud prodáváte produkt, jehož cena je velmi nízká, a tím pádem i vaše marže jsou nízké, pak pravděpodobně nebudete schopni zajistit rentabilní provoz. PPC reklamy pro vás v tomto případě nebudou vhodné. Snad jen v případě, že se jedná o zboží, které se nakupuje často, a podaří se vám z návštěvníka, který přišel přes PPC reklamu, vytvořit stálého zákazníka, pak je zde jistá možnost, že se vám PPC z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Autor

Miroslav Šollar

Jsem PPCčkař. Působím v Praze. 6 let mě baví a živí online marketing, poslední čtyři roky se specializuji na PPC reklamu.