8 výhod PPC reklamy oproti SEO

Proč bych měl za návštěvníky platit, když můžou na můj web přicházet z neplaceného vyhledání? Toto je hlavní argument proti PPC reklamám. Vypadá to neprůstřelně, ale abyste byli dohledatelní z neplaceného vyhledávání, museli jste investovat buď svůj čas, nebo spoustu peněz. Jistě, PPC reklamy jsou pro spoustu webů nepoužitelné, tím se ale v tomto článku nechci zabývat. Přestavte si, že máte web, který je vhodný jak pro PPC, tak SEO. Jaké mají v této situaci PPC reklamy výhody?

1. PPC reklamu lze jednoduše zapnout a vypnout

Asi největší výhoda oproti SEO je rychlost přivedení návštěvníků. Kampaně nastavíte během několika hodin a reklamní systémy ji většinou schvalují do několika minut či hodin. Máte nový web nebo v e-shopu, nabízíte zboží v nové kategorii – pak můžete začít inzerovat téměř okamžitě. Oproti tomu na výraznější výsledky z neplaceného vyhledávání si budete muset počkat poměrně dlouhou dobu, v lepším případě několik týdnů.

Pokud v e-shopu nemáte nějaký produkt na skladě, nebo jste ho přestali prodávat, reklamy můžete okamžitě vypnout. Lze to udělat během několika vteřin. Nabízíte nějakou službu a zákazníků máte dostatek? Další musíte odmítat? Vypnete reklamy a je to!

2. Přesnost cílení

PPC reklamy po již několikatýdenní optimalizaci mohou přivádět jen uživatele, které si přejete – u takových je velká šance, že budou konvertovat. Oproti tomu v neplaceném vyhledávání nebudete mít nikdy kontrolu nad tím, kdo se na váš web proklikne. Cílit můžete nejen podle klíčových slov, ale také geograficky, demograficky, podle jazyka atd.

V obsahové síti můžete např. zacílit na muže kolem 30 let, kteří se zajímají o automobily. Přesné cílení zvyšuje pravděpodobnost, že reklamou zaujmete, uživatelé na ní kliknou a provedou na vašem webu to, co chcete.

3. Platíte jen za výsledky

U PPC reklam platíte až ve chvíli, kdy na váš inzerát někdo klikne. Neplatíte tedy za to, že uživatelé reklamu viděli. To se týká i bannerů, kde můžete zvolit cenový model za tisíc zobrazení, to ale není výhodné.

4. Rychlé vyhodnocení výsledků

PPC reklamy velmi rychle odpoví na kruciální otázku – je můj bysnys vůbec životaschopný? Zodpovězení této otázky vám může ušetřit třeba několik set tisíc. Samozřejmě si musíte dávat pozor, zda nejste ovlivňováni sezónností apod. Každopádně během několika dnů nebo týdnů už můžete vyhodnocovat první výsledky a reagovat na ně. V neplaceném vyhledávání budete čekat na první výsledky minimálně několik týdnů až měsíců, zatímco náklady vám porostou.

5. Nižší počáteční náklady

Než přijdou první výsledky, do SEO musíte investovat minimálně desetitisíce korun. Do PPC systému nabijete několik tisíc, a můžete začít okamžitě vydělávat. Když se ukáže, že kvůli vysoké konkurenci je cena prokliků příliš velká, přináší málo konverzí, a návratnost investic do reklamy je nejistá, kampaně můžete optimalizovat, a pokud se ukáží jako nerentabilní, prostě je vypnete a už nic neplatíte.

6. Přehledné statistiky a data

Z PPC systémů si jednoduše vytáhnete data o výkonu kampaní, reklamních sestav, klíčových slov atd. Na základě těchto dat můžete provádět podložená rozhodnutí. Můžete tak nabízet rozdílnou cenu za proklik podle výkonu klíčových slov, upravovat inzeráty, přidávat vylučující klíčová slova, díky čemuž se nebudou reklamy zobrazovat na nerelevantní dotazy, a spoustu dalších optimalizační kroků. Veškerá data jsou dostupná téměř okamžitě.

Obrovská výhoda oproti neplacenému vyhledávání je právě informace o vyhledávacích dotazech. Od konce roku 2013 je totiž Google (téměř) přestal zobrazovat. V Google Analytics tak uvidíte jen „not provided“. Sice stále ještě můžete vyhledávací dotazy z neplaceného vyhledávání zjistit ze Seznamu, ale někdy to nemusí stačit.

7. Ovlivnění pozice inzerátu na stránce vyhledávání

Na středně až vysoce konkurenční klíčová slova se začnete v neplaceném vyhledávání zobrazovat na vyšších pozicích v nejlepším případě až po několika měsících. Zde jsou PPC nezastupitelné, sice zaplatíte vyšší cenu, ale na pozicích můžete být okamžitě.

Do velké míry můžete ovlivnit svými zásahy, na jaké pozici se bude inzerát zobrazovat – zda chcete být na top pozicích, nebo vám třeba stačí umístění na první stránce. Pozici neovlivňuje samozřejmě jen cena, ale také skóre kvality. Ve výsledku tak můžete utrácet méně než konkurence, a přesto být na vyšších pozicích.

8. Promování zatím neznámých novinek

Pokud přicházíte se zcela neznámým zbožím nebo službou, logicky na svůj web nikdy nepřivedete žádné návštěvníky z vyhledávání. Jak si s tím poradí PPC reklamy? Jednoduše. Inzerovat nebudete ve vyhledávácí, ale v obsahové síti. Tento prostor může skvěle posloužit k představení nějaké novinky nebo zvýšení zájmu o něco méně známého. Následně můžete připravit i výkonnostně zaměřené reklamy ve vyhledávání.

Výčet výhod by určitě mohl pokračovat. Na jaké další byste přišli vy?

Autor

Miroslav Šollar

Jsem PPCčkař. Působím v Praze. 6 let mě baví a živí online marketing, poslední čtyři roky se specializuji na PPC reklamu.