Co znamená certifikace Skliku?

Dnes společnost Seznam na svém Sklik blogu zveřejnila seznam agentur, které splňují její podmínky pro udělení certifikátu Sklik. Je jich zatím pouze pět – řazeno abecedně ACOMWARE, B2B GROUP, H1.cz, INBORN a ResolutionMedia. Napodobila tak konkurenční Google AdWords. Pro klienty je to jasná zpráva, že pokud si vyberou některou z těchto agentur, dostanou prvotřídní péči. Jejich kampaně budou v nejlepších rukou. Opravdu to tak bude?

Podmínky certifikace

Aby se někdo stal partnerem Google AdWords, musí mimo jiné ve svém MCC účtu utratit za posledních 90 kalendářních dnů minimálně 10 000 USD (nebo ekvivalent v místní měně). Dále musí alespoň jeden přidružený specialista složit test základů inzerce a některou ze dvou pokročilých zkoušek.

Certifikace Skliku vyžaduje obrat minimálně 1 milion korun bez DPH měsíčně v průměru za uplynulé čtvrtletí, na agenturním clientlistu musí být alespoň 10 účtů (podle IČ), o klienty se musí prokazatelně starat minimálně dva specialisté. Testy zde žádné nejsou. Oba systémy ale vyžadují i splnění kvalitativních podmínek. Pojďme si prosvištět ty od Skliku.

Záruka kvality

Sklik dbá na to, aby certifikovaná agentura měla transparentní přístup ke svým klientům. To se projevuje tím, že účet vždy patří klientovi, má k němu login a heslo, agentura pravidelně reportuje pravdivé informace o stavu kampaní. Specialisté uvedení na clientlistu se musí zúčastnit minimálně jednoho školení nebo workshopu Skliku dle vlastního výběru (jak často není uvedeno). Samozřejmostí je implementace novinek, se kterými Sklik přichází.

Seznam v závažných případech může certifikát odebrat. Pokud například zjistí netransparentní jednání vůči klientovi, agentura bude opakovaně odmítat kontakt s konzultanty Skliku, nebo nedodrží domluvené postupy. Zrušit certifikaci může také za „jiné neplnění kvalitativních nebo kvantitativních podmínek“.

Výhody pro agenturu

Kromě toho, že dostane od Skliku báječný dort, si může šťastná agentura vložit na svůj web certifikát se seznamáckým pejskem. Také získá nadstandartní data a reporty, které nejsou běžné přístupné, což může být poměrně zajímavé. Bude jí také přidělen odborník ze Seznamu, který se bude věnovat pouze jí. S certifikátem by také měla růst její prestiž. Třeba se v budoucnu některá pochlubí, kolik klientů získala tím, že patří mezi top 5 sklikových PPC agentur v České republice.

Certifikace Sklik
1 milion obratu + 10 klientů + 2 specialisté = certifikát (Zdroj: Sklik)

Výhody pro klienty

Je to jasné jak facka, klienti vidí, že agentura má certifikaci od AdWords (nepodařilo se mi najít certifikaci pro ResolutionMedia, je na seznamu klíčových partnerů zde) i od Skliku, nemusí mít obavu, že by nedostali ty nejlepší služby. Nemusí ztrácet čas hledáním specialisty, stačí oslovit jednu z těchto agentur. Opravdu to platí? Nemůže se stát, že se klient spálí?

Co jsme se dozvěděli

Trochu asi zarazí, že podmínky splnilo jen pět agentur. Že by ostatní nedosáhly na obrat 3 miliony korun, navíc v hlavní sezóně? Nebo to Sklik bere opravdu vážně, a vyřadil některé agentury kvůli nedodržení kvalitativních podmínek? O tom dost pochybuji.

Agentura musí na svém webu veřejně prezentovat schopnost přijmout nového klienta pod svou správu. Mohl to být pro někoho problém? Asi těžko se našla nějaká agentura, která by neměla o certifikát zájem. Hádám, že spíš někdo dneska neměl nejlepší den, stejně jako všichni freelanceři.

K čemu je to všechno dobré?

Kdo zažil agenturní život, tak určitě chápe, že všechny tyhle certifikáty jsou pro kočku. O kvalitě nevypovídají, prostě nemůžou. Agenturu dělají lidi, a když někteří z nich neplní svoje povinnosti, nebo jsou přetížení, nemůže to pro klienta dopadnout dobře.

Pokud nebude Sklik pes a nevyřadí někoho kvůli porušení podmínek, budeme tady mít příští tři měsíce tuhle šťastnou pětku. Začátkem dubna se pak dozvíme, kdo ostrouhal a kdo se může radovat. Taky jste tak napjatí?

Autor

Miroslav Šollar

Jsem PPCčkař. Působím v Praze. 7 let mě baví a živí online marketing, posledních pět let se specializuji na PPC reklamu.